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(一財)土木研究センター/刊行物/月刊誌土木技術資料抄録/平成31年-令和元年

 
令和元年11月 報文抄録
 
【一般報文】 ゴム引布製起伏堰に使用するゴム引布のクリープ特性
Creep Characteristics of Rubber-coated Fabric for Inflatable Rubber Gates

新田弘之・中村 崇・上野仁士
Hiroyuki NITTA,Takashi NAKAMURA,Hitoshi UENO

<抄録> ゴム引布製起伏堰(ゴム堰)はゴム引布を積層して作製したチューブ状の可動堰である。設置後20年以上経った施設が多くなり、損傷や劣化が進行したものも少なくない。本報では、ゴム堰の概要、損傷事例などについて説明するとともに、ゴム引布の寿命予測に必要となるクリープ特性について検討した結果について報告する。
Inflatable rubber gates are tube-shaped movable gates made of rubber-coated fabric layers. In Japan, many of them are more than 20 years old, and damage and deterioration have been reported in some cases. In this report, we outline the characteristics and damage types of inflatable rubber gates. The report also presents the results of examinations conducted to collect information on the creep property of the rubber-coated fabric, which is necessary to predict the fabric’s service life.

<キーワード> ゴム堰、ゴム引布、静的強度試験、クリープ、河川構造物
Keywords: inflatable rubber gate, rubber-coated fabric, static strength test, creep, river structure

【一般報文】 道路トンネルにおける換気対象物質の自動車からの排出量の傾向
Measurement of Per-Vehicle Emissions in Tunnels to Design Ventilation Systems

森本 智・石村利明・日下 敦
Satoshi MORIMOTO,Toshiaki ISHIMURA,Atsushi KUSAKA

<抄録> 供用中の道路トンネルにおける実態調査を実施し、換気対象物質の濃度について計測するとともに、その結果を用いて自動車1台当たりの排出量を算出した結果について報告する。
In this study, we inspected the present conditions of road tunnels in service and measured the concentration of exhaust fumes. This report presents emissions per vehicle calculated based on the concentration measurements.

<キーワード> 換気施設設計、自動車からの排出量
Keywords: design of ventilation facilities, emissions per vehicle

【一般報文】 地震の影響を受けた支承の残存性能の検証と損傷痕に基づく橋の挙動の推定
Verification of Residual Capacity of Bearing Supports and Inference of Bridge Behavior Based on Damage Traces due to Earthquake

中尾尚史・江口康平・二宮智大・大住道生
Hisashi NAKAO,Kohei EGUCHI,Tomohiro NINOMIYA,Michio OHSUMI

<抄録> 本研究では熊本地震により損傷した俵山大橋を対象として、橋に残された損傷痕や支承の損傷状態から得られた事実を積み重ね、さらに撤去された支承を用いて載荷実験等を行い、支承に作用する力や橋の挙動メカニズム、さらに地震の影響を受けた支承の残存性能を推定した。
Focusing on the Tawarayama Ohashi Bridge damaged due to the Kumamoto Earthquake, we estimated the force acting on the bridge’s bearing supports and the bridge’s behavior by investigating the damage traces found on the bridge and the damage types found on its bearing supports and by conducting loading and other tests on the bearing supports removed from the bridge. Based on the collected information and data, we also estimated the residual capacity of the bearing supports affected by the earthquake.

<キーワード> 地震、ゴム支承、損傷痕、橋の挙動、材料特性
Keywords: earthquake, rubber bearing, damage trace, bridge behavior, material property

【一般報文】 改良土の引張り強度に関する実験的検討
Experimental Study for Tensile Strength of the Improved Soil

近藤益央・宮武裕昭
Masuo KONDOH,Hiroaki MIYATAKE

<抄録> 地盤工学会により「岩石の一軸引張り試験方法 (JGS2552-2015)」が基準化されているが、固化材改良土に対する試験方法は確立されていない。固化材改良土の一軸引張り試験を適切に行うためには、供試体と試験機との接着方法と共に、局部的な弱部が試験結果に影響することがないよう均質な供試体の作製が重要となる。そこで、3種の地盤材料に固化材を混合した固化材改良土を作製し、一軸圧縮試験と一軸引張り試験を実施した。本報告では、固化材改良した土に対する供試体の締固め方法、均質な供試体を作製するための混合試料の調整方法、生石灰改良における供試体作製時の消化時間について検討した結果を報告すると共に、種々の固化材を用いた改良土の一軸圧縮強度と一軸引張り強度の関係について報告する。
Though the Japan Society of Geotechnical Engineers has standardized the Method for direct tension test on rocks (JGS 2552-2015), a method for testing solidified improved soil has not been established. To conduct a direct tension test on solidified improved soil, the production of homogeneous test pieces is essential to prevent their weaker parts from affecting test results, in addition to take precautions in adhering the test piece and the tester. We prepared solidified improved soil by mixing solidifying agents and three types of ground soil and conducted direct tension test and unconfined compressive tests. As a result, this report presents the following: a compaction method to create test pieces using different types of solidified improved soil; a method for optimizing solidifying agents to prepare homogeneous test pieces; and the experimental results regarding the digestion time during the production of test pieces after mixing soil and quicklime. We also report the relationship between the uniaxial tensile strength and the unconfined compressive strength concerning improved soil using different types of solidifying agents.

<キーワード> 一軸引張り強度、一軸圧縮強度、固化材改良土、セメント粉体、セメントペースト、生石灰
Keywords: uniaxial tensile strength, unconfined compressive strength, solidified improved soil, cement powder, cement paste, quicklime

【一般報文】 下水道における管路閉塞の発生傾向に関する調査
Study on the Occurrence Trend of Sewer Blockages

川島弘靖・原口 翼・岡安祐司
Hiroyasu KAWASHIMA,Tsubasa HARAGUCHI,Yuji OKAYASU

<抄録> 膨大な下水道管路を適切に維持管理していく上で、リスク評価による措置の優先順位付けが重要となっている。今回、下水道管路におけるリスクの一つである管路閉塞に着目し、地方公共団体へのアンケート調査結果を基にその発生傾向を整理したため、その結果を報告する。
To properly maintain and manage a considerable number of sewer pipes, it is important to conduct risk assessments and decide which problem should be prioritized over others. In this study, selecting sewer blockages from among many risks related to sewer pipes, we conducted questionnaire surveys for local governments and analyzed the tendency of sewer blockage occurrence. This report presents the results of the analysis.

<キーワード> 下水道管路、リスク評価、管路閉塞、樹木根侵入
Keywords: sewer, risk assessment, sewer blockages, root invasion

【一般報文】 プレキャスト部材を用いた既設カルバートの耐震性能評価と補強方法
Study on the Seismic Performance Evaluation and Reinforcement Method of Existing Culverts Using Precast Segments

山崎旬也・野田 翼・石田雅博
Shunya YAMAZAKI,Tsubasa NODA,Masahiro ISHIDA

<抄録> 動的遠心模型実験によりプレキャストアーチカルバートの損傷メカニズムの解明と補強方法の選定を行った。損傷メカニズムについては縦断方向の荷重によって損傷したことが分かった。補強方法は縦断方向に連結することが効果的であり、脚部と頂部を補強することにより、脚部のみに比べ、補強量を低減できることが分かった。
In this study, we analyzed the damage mechanism of precast arch culverts and selected the best reinforcement method by conducting dynamic centrifugal model tests. The results found that precast arch culverts can be most effectively reinforced when they are connected longitudinally. They also revealed that the amount of reinforcement can be reduced when the reinforcement is applied to both leg and top parts of the culverts instead of only to their leg part.

<キーワード> プレキャスト部材、動的遠心模型実験、耐震性能評価、補強方法
Keywords: precast segment, dynamic centrifugal model test, seismic performance evaluation, reinforcement method

【一般報文】 洗掘被害を受けやすい既設橋梁の抽出への線形判別分析の適用
Application of Linear Discriminant Analysis to Detecting Existing Road Bridges Susceptible to Scours

藤田智弘・七澤利明・佐々木惇郎
Tomohiro FUJITA,Toshiaki NANAZAWA,Atsuo SASAKI

<抄録> 災害に強い強靱な道路ネットワークを実現するためには、耐荷性向上対策を実施すべき既設道路構造物の構造条件等の提示が求められる。本検討では被災した既設橋梁基礎の統計分析により洗掘被害を受けやすい河川特性や橋梁基礎の構造条件を抽出することを試みたので、その検討の概要について紹介する。
To build road networks that are resilient to disasters, it is essential to have detailed information, such as structural conditions, regarding existing road-related structures that need additional measures to increase their load carrying capacity. In this study, we conducted statistical analysis for existing bridge foundations damaged during a disaster to identify the characteristics of rivers where scours often occur and the structural conditions of bridge foundations susceptible to scours. This report outlines the results of the study.

<キーワード> 洗掘、道路橋、統計分析、線形判別分析、データベース
Keywords: scour, road bridge, statistical analysis, linear discriminant analysis, database

【現地レポート】 九州における橋梁メンテナンス技術支援の取組みと今後の課題
Improving Bridge Maintenance Technology in Kyushu and Challenges for the Future

田口敬二
Keiji TAGUCHI

<抄録> 平成30年度で、本格的なメンテナンスを行うための統一的な基準に基づき、1巡目の定期点検が完了した。今後、地方公共団体の負担は、補修補強などの対策に拡大するので、技術支援の必要性もより高まってくる。本レポートでは、九州における地方公共団体の定期点検結果や技術支援の主な取組状況や今後の課題・対応などについて報告するものである。
In 2018, the first round of regular bridge inspections, which was performed before moving on to full-scale maintenance, was completed in compliance with the standardized inspection guidelines. Considering that local governments will soon have to engage in the repair and reinforcement of bridges as well, the importance of technical assistance by the national government will further increase. In this context, this report presents the results of the regular inspections conducted by the local governments in the Kyusyu area and explains main technical assistance programs currently provided and issues and solutions expected in the future.

<キーワード> 技術支援、橋梁修繕、石橋、施設量減量
Keywords: technical assistance, bridge repair, stone bridge, facility volume reduction

【現地レポート】 北千葉導水路の長寿命化への取組み
Efforts for a Longer Service Life of the Kita-Chiba Conveyance Channel

唐木理富・櫻井真一・蟻川和弘
Masatomi KARAKI,Masakazu SAKUARAI,Kazuhiro ARIKAWA

<抄録> 北千葉導水路は、運用開始から約20年経過した施設であり、毎年300日以上運用されている利用頻度の高い施設である。そのため、ポンプ施設、導水管等設備の老朽化が顕在化している。本稿では、点検で確認された導水管の腐食状況、腐食の原因及び補修方法等について報告する。
The Kita-Chiba conveyance channel is in operation over 300 days annually and has been in service for about 20 years. Therefore, its pump unit, conduits and other equipment have increasingly become deteriorated. In this report, we explain the corrosion status of the conduits, the causes of the corrosion, and repair methods.

<キーワード> 導水管、鋼管腐食、維持管理、補修
Keywords:conduit, steel pipe corrosion, maintenance, repair

【土研センター】 据置型車両用防護柵の大型車誘導性能の確認試験

Large Vehicle Redirecting Performance of a Temporary Traffic Barrier

安藤和彦・染谷 修・武藤克実・松本和也
Kazuhiko ANDO,Osamu SOMEYA,Katsumi MUTO,Kazuya MATSUMOTO

<抄録> 防護柵の設置基準・同解説に基づき、据置型車両用防護柵について大型車を用いた実車衝突試験により、衝突現象解析および大型車の誘導性能等の評価を行った。
Based on the guidelines and instructions regarding the installation of traffic barriers, collision tests using large vehicles was conducted to evaluate temporary traffic barriers. The results were used to analyze the collisions and assess the barriers’ performance in redirecting large vehicles.

<キーワード> 据置型車両用防護柵、大型車、誘導性能、衝突実験、性能評価
Keywords: temporary traffic barrier, large vehicle, redirecting performance, collision test, performance evaluation