【特集報文】 |
舗装マネジメントの現状と今後の展開
Current Status and Future Development of Pavement Management |
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渡邉一弘
Kazuhiro WATANABE |
<抄録> 平成28年10月に「舗装点検要領」が国土交通省にて策定された。本稿では、舗装点検要領のポイント、技術基準類の体系を概説しつつ、点検に関する新技術の活用に向けた取組や、国土交通省国土技術政策総合研究所における研究活動の一例を紹介し、最後に舗装マネジメントの今後の展開について述べる。
In October 2016, the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MLIT) of Japan developed guidelines for pavement inspection. This report provides an overview of this publication such as key points and a systematic classification of technical standards and explains projects on applications of new inspection technologies, including research in progress at the National Institute of Land and Infrastructure Management of MLIT. It also discusses the future development of pavement management. |
<キーワード> 舗装、マネジメント、点検要領、新技術、開削調査
Keywords: pavement, management, inspection guidelines, new technology, open-cut investigation |
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綾部孝之・寺田 剛・渡邉真一・藪 雅行
Takayuki AYABE,Masaru TERADA,Shinichi WATANABE,Masayuki YABU |
<抄録> 道路舗装の効率的な構造評価手法の確立が求められる中、土木研究所では移動しながら舗装のたわみを測定する装置であるMWD(Moving Wheel Deflectometer)の開発を進めてきた。本報では、これまでのMWDの開発成果及び試作機を用いた実道での検証などこれまでの開発の取り組みについて報告する。
The establishment of an efficient structural assessment method for road pavement has been placed high in the priority list. The Public Works Research Institute of Japan has been working on the development of a Moving Wheel Deflectometer (MWD), which is capable of measuring deflection levels of road pavement while moving. In this report, we explain the MWD that we have developed and the results of experiments conducted using a test model on an actual road. |
<キーワード> FWD、MWD、健全度評価、非破壊調査、離散ウェーブレット解析
Keywords: FWD, MWD, soundness evaluation, non-destructive inspection, discrete wavelet analysis |
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岩永真和・内田雅隆・藪 雅行
Masakazu IWANAGA,Masataka UCHIDA,Masayuki YABU |
<抄録> 「舗装点検要領」において、コンクリート舗装の破壊メカニズムの観点から目地部管理の重要性が指摘されている。土木研究所では、コンクリート舗装の目地部における健全性診断手法の構築に取り組んでおり、本稿では、目地部の点検・診断における課題と課題解決に向けた近年の取り組みを紹介する。
The guidelines for pavement inspection, published in October 2016, points out the importance of managing pavement joints from the viewpoint of the destruction mechanism of concrete pavement. In response, the Public Works Research Institute has been developing a soundness evaluation method for concrete pavement joints. In this report, we address issues related to the inspection and soundness evaluation of pavement joints and explain our recent efforts to solve these issues. |
<キーワード> コンクリート舗装、非破壊検査、FWD、3次元有限要素法、漏洩磁束法
Keywords: concrete pavement, non-destructive inspection, falling weight deflectometer, 3-dimensional finite element method, magnetic flux leakage method |
【特集報文】 |
トンネル定期点検の現状と動向
Current Status and Trend of Periodic Tunnel Inspection |
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森本和寛・七澤利明・上原勇気
Kazuhiro MORIMOTO,Toshiaki NANAZAWA,Yuki UEHARA |
<抄録> 平成25年の道路法改正等を受け道路トンネル等の道路構造物について5年に1度、近接目視を基本とした定期点検を行うこととなった。本報文は、既設道路トンネルの現状と定期点検結果の概要及び国管理の道路トンネル定期点検結果の分析結果を示したうえで、全道路トンネルに対する定期点検要領の見直しの動向について報告するものである。
In 2013, the Road Act and related regulations were revised in Japan, requiring close visual inspection of road structures such as tunnels every five years. In this report, we present the current status of existing road tunnels, the summary of results of its periodic inspections and the results of analyses performed on nationally-managed road tunnels, as well as explain the prospect of revising the guidelines for road tunnel periodic inspection. |
<キーワード> トンネル、定期点検、健全性、変状
Keywords: tunnel, periodic inspection, soundness, defect |
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森本 智・日下 敦・吉岡知哉・長谷川慶彦
Satoshi MORIMOTO,Atsushi KUSAKA,Tomoya YOSHIOKA,Yoshihiko HASEGAWA |
<抄録> 本稿では、NATMにより建設された道路トンネルにおいて、覆工コンクリート表面の点検記録から、材質劣化に起因するひび割れやうきの発生時期・部位・規模の傾向や、ひび割れとうきの相互の関連性等の分析結果について報告する。
We have been studying the deterioration of lining concrete applied to the surface of tunnels constructed using the New Austrian Tunneling Method (NATM). We analyzed tunnel inspection records to learn about cracks and blisters caused due to concrete deterioration. In this report, we present findings regarding when cracks and blisters start appearing and in which part of the tunnel and at what scale they are likely to take place. We also report the results of the analysis on other issues including the relationship between cracks and blisters. |
<キーワード> 山岳トンネル、覆工コンクリート、材質劣化、変状実態
Keywords: mountain tunnel, lining concrete, deterioration, actual state of defects |
【特集報文】 |
既設トンネル更新時の断面を拡大する掘削に関する解析的検討
Numerical Analysis of the Mechanical Behavior of Tunnel Structures and Ground During the Re-excavation of a Rock Tunnel |
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小出孝明・日下 敦・長谷川慶彦
Takaaki KOIDE,Atsushi KUSAKA,Yoshihiko HASEGAWA |
<抄録> 既設トンネルを拡大する掘削(以降、拡大掘削)と、何も無い地山への新たなトンネル掘削を解析により比較し、拡大掘削の方が支保構造への負担が小さいことや、掘削時の切羽がより安定的となる可能性等が確認された。また、拡大掘削では既設トンネルの覆工の一部が不安定化する可能性があり、活線施工時の防護工の必要性が示唆された。
In this study, we compared the re-excavation of an existing tunnel with the construction of a new tunnel. The study found that reexcavation causes less stress on the tunnel support structure and is more likely to keep the tunnel facing stable. The study also suggested that protection should be installed when re-excavation is carried out without road closure, because the tunnel lining can become unstable during the re-excavation. |
<キーワード> トンネル、更新、断面拡大、支保構造、活線施工、防護工
Keywords: tunnel, renewal, re-excavation, support structures, excavation in live-line, protection |
【現地レポート】 |
北海道型SMAの開発と運用
Development and Introduction of High-performance SMA |
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田中俊輔・菅野圭一・丸山記美雄
Shunsuke TANAKA,Keiichi SUGANO,Kimio MARUYAMA |
<抄録> 積雪寒冷地の舗装には、高い耐久性と十分な走行安全性を確保するための性能が求められる。そこで、新たな表層用アスファルト混合物の検討が行われ、北海道型SMAと呼ばれる混合物の導入が提言された。本レポートでは、北海道型SMAの基本性状を述べるとともに、開発の経緯、北海道開発局における導入状況等について紹介する。
Road pavement for cold, snowy regions needs to ensure high durability and driving safety. To meet these conditions, we have been studying a new type of asphalt mixture for road surface and recently proposed a new mixture called high-performance SMA. In this report, we explain the basic characteristics of this new SMA, its developmental process, and cases of road pavement using highperformance SMA in the area of the Hokkaido Regional Developmental Bureau. |
<キーワード> 北海道型(機能性)SMA、耐久性評価、走行安全性
Keywords: high-performance SMA, evaluation of durability, driving safety |
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本住武司・高橋裕之
Takeshi MOTOZUMI,Hiroyuki TAKAHASHI |
<抄録> 国道127号の老朽化した坂下トンネルにおいて、プロテクタを使用した活線施工によりNATMにてトンネル拡幅工事を実施した。本報文では、トンネル拡幅工事についての施工方法・施工上の課題について報告し、施工性の向上について検討する。
Tunnel widening with protectors was conducted for the aged Sakashita tunnel of National Route 127 using the New Austrian Tunnelling Method (NATM) with one of the two road lanes left open for traffic. In this report, we address issues related to the construction method and process and discuss how workability can be improved in this type of construction. |
<キーワード> トンネル拡幅工事、活線施工、プロテクタ、NATM、施工性の向上
Keywords: tunnel widening work,construction without road closure ,protector ,NATM ,improvement of workability. |
【現地レポート】 |
舗装・トンネル覆工工事における長期保証制度の現状
The Current State of Long-term Performance Assurance in Paving Work and Tunnel Construction |
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小林賢太郎
Kentaro KOBAYASHI |
<抄録> 国土交通省では発注者と受注者が共に長期的な品質確保を意識し、ライフサイクルコスト削減や長寿命化の実現を図ることを目的に長期性能保証制度の導入を進めている。本報告では、施工中に加えて工事完了後一定期間の性能を保証する、舗装工事及びトンネル工事の「長期性能保証」制度に関して、概要や取り組み状況を報告する。
In Japan, the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism has been promoting the introduction of a long-term performance assurance system in order to raise the awareness of the contractee and the contractor in ensuring a decent quality level of infrastructure and realizing less lifecycle cost and longer service life. In this report, we outline the long-term performance assurance system developed for pavement and tunnel construction to guarantee a certain level of pavement and tunnel performance during and after the construction, as well as explain the recent progress of the project. |
<キーワード> 舗装、トンネル、長期性能保証制度
Keywords: pavement, tunnel, long-term performance assurance |
【一般報文】 |
冬期道路の立ち往生車発生傾向
Occurrence Tendency of Stuck Vehicles on Winter Roads |
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池原圭一・川瀬晴香・小林 寛
Keiichi IKEHARA,Haruka KAWASE,Hiroshi KOBAYASHI |
<抄録> 冬期道路の立ち往生車の発生に関し、発生状況に関するデータ分析や現場ヒアリング等をもとに特徴を把握して原因や課題等を整理している。これらの整理結果や現場との対話を通して、道路構造上の工夫により課題解決する方向性をまとめることを目指している。本稿では、立 ち往生車の発生の基本傾向をとりまとめた結果を報告する。
In this research, we studied how and why vehicles get stuck on the road during the winter season by analyzing data and interviews collected from such incidents. This report summarizes the basic trend of the incidents in question, aiming to present a research direction for finding solutions by modifying the existing road structure, based on the analysis results and dialogue with road management personnel. |
<キーワード> 冬期道路管理、立ち往生、スタック、冬用タイヤ、チェーン
Keywords: winter road management, stranded, stuck, winter tire, chain |
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常田賢一・丹野 弘
Ken-ichi TOKIDA,Hiroshi TANNO |
<抄録> 2019年3月に設立40周年を迎えた土木研究センターは、「土木に関する調査、試験および研究の促進に努めるとともに、その成果の普及を図る」という使命を果たすべく、時代の変化に柔軟に対応してきた。本文は、これまでの歩みを振り返るとともに、土木技術分野の課題解決に向けた研究成果の活用、民間技術開発の支援などの新たな取り組み、方向性を紹介し、引き続きの活用、支援を願っている。
The Public Works Research Center marks its 40th anniversary in March 2019. With the mission of promoting investigation, testing, and research in the field of civil engineering and actively disseminating the outcomes, the center has been fulfilling its responsibilities while flexibly meeting social needs that have changed over time. In this report, we reflect on our past achievements and overview new directions and plans, such as maximizing the use of research outcomes to solve civil engineering problems and supporting the development of new technologies in the private sector. |
<キーワード> 技術の普及、技術開発支援、建設技術審査証明、施設運用管理、CMr
Keywords: technological spread,technical development support,construction technology review and certification,laboratory operations management,construction manager |
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