【一般報文】 |
先行事例における技術提案・交渉方式の効果と課題
Effects and Problems of the Technical Proposal and Negotiation Method in Precedent Examples |
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小川智弘・中洲啓太・尾浦猛人
Tomohiro OGAWA,Keita NAKASU,Taketo OURA |
<抄録> 平成27年6月に発出された「国土交通省直轄工事における技術提案・交渉方式の運用ガイドライン」を踏まえ、国土交通省および高速道路会 社より発注された『技術提案・交渉方式』を適用した工事について、現時点で判明した契約段階における効果と課題について報告する。
The Guideline of the Technical Proposal and Negotiation Method for Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MLIT) was published in June 2016. We report the effects and the problems of the technical proposal and negotiation method that become clear at present by studying construction projects for which the orders were placed by the MLIT and expressway management companies. |
<キーワード> 技術提案・交渉方式、ECI、修繕工事、災害復旧工事
Keywords: technical proposal and negotiation method, ECI, repair construction, disaster recovery construction |
【一般報文】 |
出来形管理への3次元計測技術導入及び改善に向けた検討
Utilization of Three-dimensional Measurement Technology to As-built Management and Improvement of the Method |
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森川博邦・長山真一・舛田裕司
Hirokuni MORIKAWA,Shin’ichi NAGAYAMA,Yuji MASUTA |
<抄録> 国土交通省では、建設現場の抜本的な生産性向上を図る『i-Construction』に取り組み、建設現場へのICT導入をすすめている。国総研で は、ICTを活用して出来形管理を面的に行う手法を検討し、これを現場に導入する際に必要な基準類の素案を作成しており、更なる生産性向上 に向けた改善検討を行っている。
The Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism has been introducing ICT to construction in an effort to promote “i- Construction,” an initiative to drastically improve the productivity of construction. In this effort, the National Institute of Land and Infrastructure Management has been studying an ICT-based method for performing “area” as-built management instead of “point” asbuilt management. Guidelines have been drafted for the application of this method to actual construction, and revision has been in progress for further improvement of productivity. |
<キーワード> i-Construction、ICT活用、出来形計測、UAV、基準緩和
Keywords: i-Construction, use of ICT, as-built measurement, UAV, easing of standards |
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寺口敏生・青山憲明・川野浩平・関谷浩孝
Toshio TERAGUCHI,Noriaki AOYAMA,Kouhei KAWANO,Hirotaka SEKIYA |
<抄録> 本報文は、現場での試行と事務所職員並びに点検業者へのヒアリングを通じ、維持管理段階での活用を目的としたCIMモデルの作成と要素 分割及び統合管理システムによる属性情報の関連付けの有効性を検証した結果を報告するものである。
We have developed a CIM model to use in the maintenance phase after test operations for actual construction projects and consultation with personnel of construction offices and inspection firms. We have also investigated the validity of the itemization of structural parts and the association of the parts with their attribute information by using an integrated management system. This report outlines the developed model and the results of the investigation. |
<キーワード> CIM、3次元モデル、維持管理、統合管理、点検業務
Keywords: CIM, 3D model, maintenance and management, integrated management, inspection |
【一般報文】 |
平成28年熊本地震による宅地災害の特徴
Characteristics of Damage to Residential Land Caused by 2016 Kumamoto Earthquake |
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松下一樹・須藤哲夫・小松陽一・村田英樹
Kazuki MATSUSHITA,Tetsuo SUTOU,Yoichi KOMATSU,Hideki MURATA |
<抄録> 大地震が発生するたびに、擁壁倒壊・滑動崩落といった宅地災害が多く発生しているが、宅地保全の努力義務は所有者等に課せられている ため、宅地災害の復旧に必要な技術基準等について基本的な整理・分析があまり行われていない。本報文は、平成28年熊本地震を事例とし て、地震による宅地災害の特徴について、被災宅地危険度判定結果や滑動崩落発生地区での被害状況を用いて整理・分析を行った結果を報告 するものである。
Big earthquakes often cause serious damage to residential land, including many cases of housing retaining wall failure and fill slope failure. However, since private land owners are required to keep residential slopes stable and safe at their own responsibility, little research has been conducted on restoration technical standards for post-earthquake residential lands. After the Kumamoto Earthquake in 2016, we investigated areas affected by residential fill slope failure and studied the results from post-earthquake safety assessment for residential lands. In this report, we explain the characteristics of residential land damage caused by the 2016 earthquake, based on our analysis on the information collected through the investigation. |
<キーワード> 熊本地震、宅地災害、擁壁被害、滑動崩落、被災宅地危険度判定
Keywords: residential land, housing retaining wall failure, fill slope failure, post-earthquake safety assessment for residential lands, 2016 Kumamoto Earthquake |
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林 克弘・大島義信・石田雅博
Katsuhiro HAYASHI,Yoshinobu OSHIMA,Masahiro ISHIDA |
<抄録> 本研究では、単純RC-T桁のせん断耐力における圧縮フランジの効果について、実験的に明らかにした結果、フランジの効果によりT形断面 のせん断耐力は、矩形断面に対して平均で1.3倍程度大きくなること、さらに、ばらつきが小さくなることが明らかになった。
We conducted an experimental study to understand the effect of a compression flange on the shear capacity of a simple RC-T beam. The experiment found that, when a compression flange was considered, the shear capacity of a T-shaped cross section was, on average, about 1.3 times larger than that of a rectangular cross section, with small variability in shear capacity. |
<キーワード> せん断耐力、圧縮フランジ、耐荷機構、単純T桁、鉄筋コンクリート構造
Keywords: shear capacity, compression flange, load carrying mechanism, simple RC-T beam, reinforced concrete structure |
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大橋幸子・関 皓介・瀬戸下伸介
Sachiko OHASHI,Kosuke SEKI,Shinsuke SETOSHITA |
<抄録> 本研究は、ハンプ設置が車両走行時の騒音・振動に与える影響を示した。ハンプ設置と走行実験の結果をもとに、ハンプ通過時の速度と騒 音・振動の最大値の関係を分析した結果、速度が抑制されることで、走行時の騒音・振動の最大値への影響が抑えられること、大きな騒音が 発生する可能性を抑えられることを示した。
This report presents the effect of road humps on noise and vibration caused by vehicles. We analyzed the relationship between the maximum noise and vibration levels and the speed of vehicles passing over road humps, based on the results from experiments in which we installed road humps and had vehicles drive them over. The analysis found that the humps reduced the speed of the vehicles and thus lowered or kept the maximum noise and vibration levels caused by moving vehicles, preventing vehicles from making loud noises. |
<キーワード> 交通安全、生活道路、ハンプ、騒音、振動
Keywords: traffic safety, residential road, hump, noise, vibration |
【一般報文】 |
既設道路橋杭基礎の耐震性評価のための杭間地盤調査
Survey of the Soil Between Piles for Seismic Evaluation of Existing Pile Foundations for Bridges |
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高橋宏和・谷本俊輔・七澤利明
Hirokazu TAKAHASHI,Shunsuke TANIMOTO,Toshiaki NANAZAWA |
<抄録> 液状化の影響を考慮した設計がなされていない既設道路橋杭基礎に対し、杭の打撃貫入時に杭周辺地盤の密度が増加する効果を見込むこと で、より精密で合理的な耐震性評価を行うことができる可能がある。本報では、実橋における杭間地盤の原位置密度の調査を行い、密度増加 の有無を確認した結果について報告する。
In some existing road bridges, their pile foundations were not designed in consideration of the effect of liquefaction. When such bridges are evaluated for seismic resistance, evaluation can be more elaborated and rationalized by considering that the density of the soil around the piles increases while they are driven into the ground. It is investigated the in-situ density of the soil between the piles of an actual bridge and examined whether the density has increased. It is explained the results in this report. |
<キーワード> 既設道路橋杭基礎、耐震性、液状化、原位置密度、ラジオアイソトープコーン貫入試験
Keywords: pile foundation for an existing road bridge, seismic resistance, liquefaction, in-situ density, radio-isotope cone penetration test |
【現地レポート】 |
首都高速1号羽田線(東品川桟橋・鮫洲埋立部)更新工事の概要
~技術提案の審査及び価格等の交渉による方式の適用事例紹介~
Renovation of Metropolitan Expressway Route 1 Haneda Line Between Higashi-shinagawa and Samezu - Bidding and Contracting Using the Technical Proposal and Negotiation Method |
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磯部龍太郎・齊藤一成
Ryutaro ISOBE,Kazunari SAITO |
<抄録> 首都高速道路では、2014年11月より大規模更新・大規模修繕としてその取り組みに着手し、その入札契約に当たっては、技術提案・交渉方 式を採用した。本稿では、先行して着手した1号羽田線(東品川桟橋・鮫洲埋立部)の更新工事の入札契約の経緯及び施工の概要について報告 する。
The Metropolitan Expressway has been under large-scale renovation since November 2014, for which tendering and contracting were conducted using the Technical Proposal and Negotiation Method. The renovation started with the project for Route 1 (Haneda Line) between Higashi-shinagawa and Samezu, ahead of projects for other sections. In this report, we outline this Haneda-Line project including its contract process. |
<キーワード> 契約手続、技術提案審査・価格等交渉方式、大規模更新工事、橋梁架替
Keywords: contract process, technical proposal and negotiation method, large-scale renovation construction, bridge replacement |
【現地レポート】 |
信濃川下流・山島新田地区河道掘削におけるICT土工
ICT-based River Channel Excavating Work in Yamazima-Shinden Area, Downstream of Shinano River |
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松﨑竹史・目黒嗣樹・井上清敬
Takeshi MATSUZAKI,Hideki MEGURO,Kiyotaka INOUE |
<抄録> 近年、信濃川下流域では、平成23年7月新潟・福島豪雨での水害を踏まえ、流下能力を高めるため、河道掘削を中心とする河川整備を進めて いる。また、これらの工事において、ICT土工を活用している。本稿では、河道掘削工事におけるICT土工について、一連の流れの詳細、効果 や課題について紹介する。
Since a flood disaster in July 2011 caused by heavy rainfall over Niigata and Fukushima prefectures, river channel excavating work and other river improvement projects have been conducted in the downstream area of the Shinano River basin to increase its discharge capacity. Those projects are underway making the most of an advanced construction approach called ICT earthmoving. In this report, we detail how ICT earthmoving is used in a river excavation project, including its effect on the construction, and address issues for improvement. |
<キーワード> ICT土工、河道掘削、水中掘削、情報化施工、3次元出来形管理、ICT建設機械
Keywords: ICT earthmoving, river channel excavating work, underwater excavation, i-Construction, 3D shape management, ICT construction machinery |
【土研センター】 |
建設技術審査証明における機械式鉄筋定着工法
Mechanical Type Anchorages in Reinforcing Bars on Construction Technology Review and Certification |
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柴田辰正・平林克己・中野正則
Tatsumasa SHIBATA,Katsuki HIRABAYASHI,Masanori NAKANO |
<抄録> 機械式鉄筋定着工法は、標準フックの付着による定着に替えて、コンクリートに支圧力を与える定着具を鉄筋の端部に設ける技術である。i- Construction の取組みとして、検討委員会で取りまとめた「機械式鉄筋定着法の配筋設計ガイドライン」で取り上げられた建設技術審査証明 における機械式鉄筋定着工法について紹介する。
In mechanical type anchorage, anchoring devices designed to apply bearing pressure on concrete are provided on the tips of reinforcing bars instead of attaching standard hooks to bars. In this report, we explains mechanical type anchorages in reinforcing bars, which recently underwent the Construction Technology Review and Certification and is included in the “Guidelines for Reinforcing Design of Mechanical Anchorage,” compiled by the working team for this new technique. |
<キーワード> 機械式定着、建設技術審査証明、定着具、標準フック、せん断補強
Keywords: mechanical type anchorage in reinforcing bars, Construction Technology Review and Certification, anchoring device, standard hook, shear reinforcement |
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