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川野浩平・青山憲明・山岡大亮・関谷浩孝
Kouhei KAWANO,Noriaki AOYAMA,Daisuke YAMAOKA,Hirotaka SEKIYA |
<抄録> 国土交通省では、「ICTの全面的な活用」等の施策を建設現場に導入する取組であるi-Constructionを進めている。国総研では、国内外で多数のCADやソフトウェアに対応した3次元の標準モデルであるLandXMLを基に特定のシステムに依存しない3次元設計データモデルと、その運用ガイドラインを作成した。
The Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MLIT) of Japan has been promoting “i-Construction”, an initiative to implement the comprehensive use of information communication technology (ICT) in construction projects. As a part of this effort, MLIT’s National Institute for Land and Infrastructure Management has developed a system-independent 3D design data model based on LandXML, a standard 3D model compatible with various types of CAD and software, both domestic and overseas. Guidelines for the operation of this new model have also been prepared. |
<キーワード> i-Construction、ICT、LandXML、3次元設計データ
Keywords: i-Construction, ICT, LandXML, 3D design data |
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宮原 史・玉越隆史・白戸真大・星隈順一
Fumi MIYAHARA,Takashi TAMAKOSHI,Masahiro SHIRATO,Junichi HOSHIKUMA |
<抄録> 過去より、標識、照明など道路に設置されている非構造部材の落下、倒壊事故が発生してきている一方、これら事故リスクを評価する方法は確立されていない。本稿ではFT(Fault Tree)を用いて事故リスクを表現するとともに、構造冗長性を考慮した「正しい」リスク評価には経年劣化速度の相違の考慮が不可欠であることを示す。
Non-structural members attached to road structures, such as traffic signs and lights, have been recognized as potential causes of accidents when falling down over a road or a vehicle. However, no methods have been established to assess the risk of such accidents. This report illustrates accident risk using a technique called Fault Tree (FT), and explains why deference in age-related degradation rate needs to be taken into account in order to perform proper risk assessment considering structural redundancy. |
<キーワード> 非構造部材、道路、リスク、構造冗長性、FT(Fault Tree)ト
Keywords:non-structural member, road, risk, structural redundancy, FT (Fault Tree) |
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山崎祐介・江頭進治・岩見洋一
Yusuke YAMAZAKI,Shinji EGASHIRA,Yoichi IWAMI |
<抄録> 洪水、山腹斜面崩壊および土石流を予測するための土砂災害シミュレーターを開発している。本報では、土砂災害発生の限界降雨条件の設定法について論じたものであって、土砂災害シミュレーターから得られる結果および過去の降雨データの分析によって限界降雨条件を容易に設定できることを示している。
We have been working on the development of a simulator for sediment-related hazards to predict landslides and debris flows. This report presents a simple, easy way to set critical rainfall conditions by analyzing past rainfall data and results from sediment disaster simulation. |
<キーワード> 山腹斜面崩壊、土石流、限界降雨条件
Keywords: landslide, debris flow, critical rainfall condition |
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伊藤 圭・梶田洋規・上野仁士
Kei ITOU,Hiroki KAJITA,Hitoshi UENO |
<抄録> 土木機械設備の経済的かつ合理的な維持管理の実現を図るストックマネジメントを効果的に実施するため、信頼性評価及び社会的影響度評価、さらにこれらを含めた要素の総合評価し効果的に更新や整備を行っていく維持管理計画の立案手法の提案について概説する。
It is important to practice stock management in the way that civil engineering machinery and equipment are maintained and managed in an economical, rational manner. To this end, this report proposes a new method to develop a plan for practical maintenance and management of such machinery and equipment based on comprehensive evaluation including reliability assessment and social impact assessment. |
<キーワード> 機械設備、信頼性、社会的影響度、維持管理計画
Keywords: machinery and equipment, reliability, degree of social impact, maintenance and management planning |
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古本一司・市村靖光・森 芳徳・梅原 剛・笹川隆介
Kazushi FURUMOTO,Yasumitsu ICHIMURA,Yoshinori MORI,Takeshi UMEBARA,Ryusuke SASAKAWA |
<抄録> インフラの老朽化が進むなか、長寿命化計画など維持管理を実行するための各種手段の検討が進んでいるが、投入可能な資源は限られており、戦略的に維持管理をマネジメントすることがより重要となる。本研究では、現場の実態やISO5500X等をもとに、現場での維持管理の持続性を高めるためのマネジメント手法について検討を行った。
Various approaches have been studied for the maintenance of aging infrastructure to prolong its service life. In this effort, it is important to implement infrastructure maintenance management strategically because of the limited resources for this purpose. In this report, actual circumstances of infrastructure maintenance management systems and the contents of ISO55000 series are reviewed in terms of sustainability, and a management improvement support system is proposed. |
<キーワード> 維持管理サイクル、アセットマネジメント、ISO55000シリーズ、持続性
Keywords: maintenance cycle, asset management, ISO55000 series, sustainability |
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大西宏樹・河本直志・安居秀政・瀬戸下伸介
Hiroki ONISHI,Naoyuki KAWAMOTO,Shusei YASUI,Shinsuke SETOSHITA |
<抄録> 本稿では、実道のラウンドアバウトにおける観測から得た車頭時間等をもとに交通流シミュレーションを行い、ラウンドアバウトの交通容量に与える大型車の影響について分析するとともに、実道で観測した環道を走行する車両の車頭時間分布について、理論値との比較を行った。
We conducted traffic flow simulation based on time headway and other data collected by observing the traffic at an actual roundabout. The simulation results were used to analyze the impact of large vehicles on the traffic capacity of a roundabout. We also made a comparison between the theoretical values and the vehicle time-headway distribution derived from the traffic observation at the actual roundabout. |
<キーワード> ラウンドアバウト、交通容量、大型車、環道車頭時間分布
Keywords: roundabout, traffic capacity, large vehicle, roundabout time-headway distribution |
【一般報文】 |
融雪地すべりの到達距離と発生箇所の地形的特徴
Geomorphic Characteristics of Travel Distance and Source area of Snowmelt-Induced Landslides |
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丸山清輝・木村 誇・桂 真也・石田孝司
Kiyoteru MARUYAMA,Takashi KIMURA,Shin’ya KATSURA,Koji ISHIDA |
<抄録> 融雪地すべりの事例を収集し、地すべり土塊の到達距離と発生した箇所の地形的特徴との関係を、「谷」、「沖積平野」、「斜面」の各ケースに分類して検討した。その結果、地すべり土塊到達距離(L2)が、地すべり発生源斜面長(L1)以上または250m以上となっている事例の全てがケース「谷」であることが分かった。また、到達距離が地すべり発生源斜面長を超える地すべりが発生する箇所の地形的特徴として、①地すべり発生域下端が勾配9°以上の谷地形に接している、②地すべり土塊の谷への流入角度が70°以下であることなどが分かった。
In this research, we studied how topography affects the travel distance of snowmelt-induced landslides by setting three topographic categories of “valley,” “alluvial plain,” and “slope.” The results revealed that landslides that traveled as far as or farther than the length of a failed slope or 250 meters were all found in the valley category. We also characterized at-risk sites that prone to landslides traveling beyond the length of a failed slope: 1) the toe of the at-risk site touches a valley having an angle of 9 degrees or greater; and 2)the mass of a landslide, if it occurs, is considered to slide down into a valley at an angle of 70 degrees or less. |
<キーワード> 融雪、地すべり、地形、到達距離
Keywords: snowmelt, landslide, topography, travel distance |
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冨澤成実・大野真希・小川智弘
Narumi TOMISAWA,Masaki ONO,Tomohiro OGAWA |
<抄録> 二極化後の総合評価落札方式適用工事のデータを対象に分析を行い、特に技術提案評価型における課題等について整理を行った。その結果として、技術評価点1位同点が多く発生しているWTO技術提案評価型(S型)について①技術提案評価型(A型)や施工能力評価型への再分類をしやすくする②改良した段階的選抜方式の適用を基本とする等の改善案を示した。
We reviewed the comprehensive evaluation bidding system recently introduced for the evaluation of government-funded construction plans proposed by contractors. Our focus was particularly on the evaluation process for the technical proposal category, one of the two categories of the bidding system. The review found that technical scores were often equal among top-ranking WTO S-type projects in the technical proposal category. In this report, we propose the introduction of a simple approach to re-categorize such WTO S-type projects into A-type or the other of the two categories whose emphasis is on construction capacity. We also recommend the application of the improved step-by-step selection approach to the evaluation process. |
<キーワード> 総合評価落札方式、二極化、技術提案評価型、段階選抜方式
Keywords: comprehensive evaluation bidding system, bipolarization, technical proposal category, step-by-step selection approach |
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植野芳彦
Yoshihiko UENO |
<抄録> 富山市が管理する道路橋梁は約2,200橋有り、高度成長期に建造された橋梁の老朽化が懸念され、さらに人口減少による財政難が予測される中、さまざまな手法を講じ、有効且つ効率的な自治体としての維持管理手法を確立すべく取り組んでいる。現在未だ道半ばではあるがその概要を述べる。
Toyama City manages about 2,200 road bridges, and there are grave concerns about the safety of aging bridges constructed several decades ago during the rapid growth period of Japan. Expecting even tougher financial constraints due to population decrease, the city has been striving to establish a road-bridge management approach that is effective and efficient. In this report, we outline the municipal efforts on this issue. |
<キーワード> 橋梁老朽化対策、橋梁マネジメント、レジリエント、人材育成、橋梁トリアージ
Keywords: anti-aging measures for bridges, bridge management, resilient, human resource development, bridges triage |
【現地レポート】 |
塩害・ASRの影響を受けた道路橋の維持管理に関する研修 ~北陸地方で現場実習を実施~
Technical Training for Maintenance of Highway Bridges Deteriorated by ASR or Chloride-induced Corrosion in Concrete ~ On-Site Training in the Hokuriku Region ~ |
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飯野克宏・中川匡史・西田秀明・田中良樹・清水謙司
Katsuhiro IINO,Masashi NAKAGAWA,Hideaki NISHIDA,Yoshiki TANAKA,Kenji SHIMIZU |
<抄録> 道路構造物を適切に維持管理し、長く健全な状態に保つために必要となる知識と技能を有する実務者を育成する研修の一つとして、国土交通大学校に橋の三大損傷(疲労,塩害,ASR)に関する研修課程が平成27年度に開設された。本報では、この一つである「特別課程 道路保全〔ASR・塩害コース〕」研修について、今年度実施した北陸地方での研修状況を紹介する。
The College of Land, Infrastructure, Transport and Tourism of Japan has opened training courses last year to study fatigue, chloride attack and alkali-silica reaction (ASR), so called the three major damage to bridges. This is part of the national effort to produce engineers having knowledge and skill required for proper maintenance to ensure the safety and reliability of road structures for a long period of time.
In this report, we outline one of the courses, training on road maintenance focusing on ASR and chloride attack, which was recently conducted in the Hokuriku Region. |
<キーワード> 道路橋、維持管理、アルカリシリカ反応(ASR)、塩害、北陸地方
Keywords: road bridge, maintenance, alkali-silica reaction (ASR), chloride attack,Hokuriku Region |
【土研センター】 |
佐賀国道における鋼橋塗替え管理計画の策定
Repainting Plan for Steel Road Bridges by Saga National Highway Office |
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野尻浩人・向窪広幸・安波博道・落合盛人・五島孝行・中島和俊
Hiroto NOZIRI,Hiroyuki MUKAIKUBO,Hiromichi YASUNAMI,Morito OCHIAI,Takayuki GOTO,Kazutoshi NAKASHIMA |
<抄録> 本報では、佐賀国道事務所が管理する全鋼橋132橋を対象に、同事務所が、次の2つの観点より検討した塗替え管理計画策定要領と、それに基づく塗替え管理計画の策定結果について報告する。
1)「塗替えを、低コストでかつ適切な方法により実施し、橋梁全体の構造安全性を如何にして保持し続けるか」
2)「橋梁定期点検結果を有効活用するための、点検結果と連動させた塗替え管理手法の導入」
The Saga National Highway Office manages 132 steel road bridges, and has been planning a repainting project for those bridges. This report outlines the repainting guidelines devised by taking the following two considerations into account, and presents the repainting plan developed according to the guidelines.
Key considerations:
1) Repainting should be done properly and at low cost in the way that it will retain the overall structural stability of the bridge.
2) Repainting should be planned by making the effective use of results from regular bridge inspection. |
<キーワード> 塗替え計画、健全度診断、防食、部分塗替え、鋼橋
Keywords: Repainting plan,Soundness investigation,Corrosion proof,Partial repainting,Steel road bridge |
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